Even bijkomen

Een christelijk rustpunt op het drukke internet

Wie is je vader?

2 reacties

Al enkele jaren ben ik bezig met genealogie oftewel het onderzoek naar mijn voorouders. Niet omdat het een must is, maar juist omdat ik in geschiedenis geïnteresseerd ben en het leuk vind om in oude archieven te neuzen. Wat is er dan leuker om in je eigen geschiedenis te zoeken? Het programma ‘Verre verwanten’ van Teleac maakte deze hobby nog leuker. Er zijn mensen die zich afvragen waar dit nu eenmaal goed voor is. Aan de ene kant kan ik dat begrijpen, maar aan de andere kant juist niet. Natuurlijk gaat het om jezelf, maar wie je bent heeft veel, zo niet alles te maken met wie je verwekt heeft en hoe je opgevoed bent. Daarom zijn er veel mensen die vandaag de dag op zoek gaan naar hun biologische ouders.

In veel culturen vragen de mensen eerst naar je ouders. ‘Tante Es’, het alter-ego van Jürgen Raymann, begint elk interview met “Wie is je vader en wie is je moeder?”. Niet altijd prettig misschien, maar je bent nu eenmaal het product van je ouders. Dat je op je ouders lijkt, is al duidelijk bij de geboorte. Goedbedoelende mensen vertellen dat de neus van je vader is en de ogen nu juist van je moeder. Je hebt als het ware helemaal niets van jezelf. Ook in karaktertrekken is het duidelijk. Die heeft een “aardje naar zijn vaartje” is een bekend gezegde over de karaktertrekken van kinderen en hun vader. Het mooie lied ‘Papa’ van Stef Bos laat zien dat die karaktergelijkenissen zichtbaarder worden naarmate je ouder wordt. Ik heb velen horen klagen dat ze dezelfde fouten maken als hun ouders, terwijl ze vastbesloten waren geweest dat nu juist NIET te doen.

Het is voor een mens onmogelijk om zijn of haar afkomst af te zweren. Je kunt het milieu verlaten, je kunt je naam wijzigen, je kunt in je eentje op de maan gaan wonen, maar je bent en blijft een kind van je ouders. Niets kan daaraan veranderen. De erfenis zit in je genen, het zit in je bloed en je kunt het er onmogelijk uit krijgen. Of je dat nu wenselijk vindt of niet.

Het Evangelie van Mattheüs begint bij de stamboom van Jezus Christus. Iets dat voor de mensen van toen heel belangrijk was. Jezus was niet alleen mens, want Hij was door de Heilige Geest verwekt. En dat is te zien in Zijn leven. In Johannes 14:6-11 vertelt Jezus over de relatie tussen Hem en God de Vader. De leerling Filippus begreep het niet helemaal en vroeg Hem: “Laat ons de Vader zien”. Jezus antwoordde, dat als je Hèm gezien had, je meteen ook de Vader had gezien, want de dingen die Jezus deed, deed de Vader ook. Sterker nog, God de Vader deed de dingen dóór Hem heen. Hij was als het ware een kopie van Zijn Vader.

Volgens Johannes 1 : 12 zijn allen die Jezus aangenomen hebben, kinderen Gods. En wij mogen Abba (lieve Papa) tegen God zeggen. Dat is geweldig, want God is een volmaakte Vader, veel beter dan mijn aardse, biologische vader. Hij maakt de fouten niet die mijn aardse vader wel deed. God is volmaakt in Zijn liefde naar mij toe. Ik wil op Hem lijken.

De stamboom van mijn verleden blijf ik doorzoeken en wat God betreft hoop ik in eerbied te mogen zingen als Stef Bos:

Papa, ik lijk steeds meer op Jou.…

Papa, ik hou steeds meer van Jou!

2 thoughts on “Wie is je vader?

  1. Het is bijzonder te beseffen dat je bent geboren in de geschiedenis van je ouders. Soms is het lastig om de sporen terug te zoeken, maar het is de moeite waard. Ja, het is genade dat we Abba mogen zeggen tegen onze Hemelse Vader.

  2. Heel herkenbaar. Zelf ben ik af en toe ook bezig met stamboomonderzoek van mijn familie. Opgestart door mijn moeder. De Bijbelse familielijn blijft ook altijd heel interessant.
    En elk mens heeft DNA sporen van onze verre, verre voorouders. Ons geweten laat dat vaak merken bij vragen van goed en fout.

    Mooie blog. Dank je.

Geef een reactie

